Mededelingen van de
Vereniging van Fokkers van Draverspaarden
gepubliceerd in de Breeders Special 2022

Op onze website staat een wensenlijst, waar niet alleen onze wensen, maar ook de doelstellingen van ons bestuur staan uitgelegd. De belangrijkste speerpunten staan hieronder.

Triple Crowns

Sinds de instelling in het jaar 2015 is er voor het eerst een Triple Crown winnaar geweest (Lana Lobell) en daardoor is er € 2.500 uit de pot verdwenen. Toevallig zat er net zoveel geld in de reserve-pot. De totaalteller voor de Triple Crown-potten staat nu op € 14.500. In de pot zit een mooi bedrag van € 6.000 (!) voor de fokker van de eerstkomende 3-jarige NL-Triple Crown-winnaar. Dan ben je meteen kampioenfokker, net zoals Arie van Bellen afgelopen jaar. Dat was spraakmakend. Er zijn nog meer potten, waarvoor de bestemming is te vinden op onze website. Onze wens is dat de potten nog verder groeien (vooral voor de eigenaren) en weer worden aangevuld als er een is uitgekeerd.

TCT-plan
Het TCT-circuit gaat nu echt van start met de 3-jarigen, die grote prijzen gaan verdelen met mooie fokpremies voor NL-fokkers. Het is heel goed mogelijk dat een NL-gefokte draver achter enkele BL-paarden eindigt in de TCT-Derby en dan krijgt zijn fokker de doorgeschoven fokpremie van de 1e prijs van € 50.000. Met nog wat extra fokpremies erbij ben je dan zo kampioen, tenzij er een Triple Crown-winnaar komt. Het belooft een boeiend en spannend jaar te worden!

Fokpremies KB
Ook in 2021 worden weer fokpremies uitgekeerd aan fokkers van de echte  puntenpakkers op de Kortebaan. De Kortebaanbond zorgt zelf voor maximaal € 3.000 aan fokpremies, afhankelijk van het aantal kortebanen dat doorgang vindt en het aantal daaraan deelnemende paarden.

Fokpremies BL
Ook in 2021 zullen weer fokpremies worden uitgekeerd aan enkele fokkers van de meest winnende NL-producten in het buitenland. Het Bestuur van de Fokkersvereniging wil opnieuw voor totaal € 3.000 aan BL-fokpremies zorgen, indien de leden daar in onze Jaarvergadering mee instemmen. We hopen nog steeds dat het SNDR-bestuur de niet-uitgekeerde fokpremies wil storten in de pot waar deze eigenlijk thuishoren: als fokpremies voor in het buitenland verdiend prijzengeld. Dat gaat om een bedrag van naar schatting € 10.000. Verder zoeken we nog andere sponsoren.

Jaarvergadering 2022
Net als vorig jaar zullen we in mei/juni weer een Ledenraadpleging via internet houden. Dit bevalt ons goed vanwege de uitstekende respons. We zullen er wel onze statuten voor moeten aanpassen.

75 jarig Jubileum
Vorig jaar konden we niets organiseren vanwege de corona lockdown, maar dat gaan we dit jaar proberen in te halen met een paar nieuwe initiatieven. We kunnen ons Jubileum wel over 2 jaren uitsmeren omdat het oprichtingsjaar discutabel is. Nadat een aantal fokkers in 1946 de koppen bij elkaar hadden gestoken om een Fokkersvereniging op te richten, zijn er in 1947 twee oprichtingsvergaderingen gehouden, één in Amsterdam en één in Leeuwarden. De definitieve oprichtingsvergadering vond plaats te Utrecht op 9 oktober 1947, waar de statuten en het huishoudelijk reglement werden goedgekeurd. Men heeft steeds 1946 als oprichtingsjaar beschouwd, maar officieel bestaat onze vereniging sinds 1947, dus pas nu, in 2022, 75 jaar.
Vorig jaar organiseerden wij vanwege ons Jubileum een prijsvraag over het aantal NL-veulens met 4 mooie prijzen. Het aantal deelnemers viel met 102 iets tegen, maar de reacties waren positief. Het aantal veulens werd actueel en door veel mensen gevolgd, zelfs in het buitenland. Het gratis veulengeld voor Yarrah Boko gaat naar Stijn Goosens uit België, het Topkip-vleespakket naar Ruud Bijl, de wedbon van € 500 naar Pamela Westgeest en de cadeaubon van € 250 naar Bert Schreuder. We willen dit jaar weer zo’n prijsvraag organiseren en gaan op zoek naar sponsoren.
Verder willen wij overdag twee recepties houden op twee daarvoor geschikte fokkerijlocaties in het westen en het noorden van ons land. Met mogelijk enkele lezingen, tussen de paarden. Voor het westen hebben we al een principe-afspraak gemaakt met John Bootsman over gebruik van de grote stal van Boko Stables. U hoort nog van ons.