Jaarverslag Vereniging van Fokkers van Draverspaarden 2019

2019 is een jaar van ups and downs geworden, min of meer een herhaling van het voorgaande jaar. Als belangrijkste “ups” zien we de sportieve successen in het buitenland en het stijgende aantal veulens in ons Stamboek. Helaas is de aangekondigde verkoop van Duindigt ook in 2019 niet doorgegaan, waardoor de rentelasten van de NDR blijven stijgen. Voor de Fokkersvereniging en onze fokkers was 2019 vooral een memorabel jaar vanwege de uitkering van fokpremies voor de kortebaan en voor het eerst ook voor een klein gedeelte van het in het buitenland gewonnen prijzengeld.

Breeders Special
In 2019 is opnieuw een dik Fokkerijnummer van het blad “Draf en Rensport” gerealiseerd door samenwerking van bestuursleden van onze vereniging met de hoofdredactie van dit blad. De Fokkersvereniging betaalt een bijdrage voor de extra productiekosten en het hengstenboek. De dekhengstenhouders, maar ook bedrijven en fokkers droegen bij met veel mooie advertenties. Ook deze vijftiende uitgave werd weer zeer positief ontvangen. Op het gebied van foktheorie was er een artikel met als titel “Erfelijkheid is meer dan alleen DNA”, met aandacht voor voeding, medicijnen, stress, etc. Ook waren er twee veterinaire stukken van dierenarts Jan Kraak. Verder nog een Fokkersoog over de nieuwe Elitemerrie Sarah Alki en een artikel over Speedy Crown. Dit werd gecompleteerd met zes interviews en de gebruikelijke statistieken.

Algemene Ledenvergadering
Na het echec in Hilversum in 2018 hielden we onze Jaarvergadering 2019 weer in het NDR-Museum op Duindigt, maar ook hier viel de opkomst tegen: slechts 9 leden en 3 toehoorders, waaronder Cees Pluimgraaff, de kantoormanager van NDR. Een verslag van deze vergadering is te vinden op onze website. Financieel heeft het jaar 2018 een negatief resultaat opgeleverd van € 689. Naast de reguliere bestuurs-onderwerpen is ook de Wensenlijst van het Fokkers-bestuur weer doorgenomen. De vergadering heeft ingestemd met het bestuursvoorstel om € 2.500 Euro aan fokpremies beschikbaar te stellen voor fokkers van de paarden die in 2019 het meeste geld in het buitenland hebben verdiend. Bij het ‘prijzenfestival’ waren Dennis Minnema(fokker van Golden Avenue, met de meeste overwinningen), Sander Alkema (eig. Elitemerrie Sarah Alki) en Gerard Hoetmer (vice-kampioen fokker) aanwezig om hun oorkondes in ontvangst te nemen. De Fokkers Award is dit jaar niet uitgereikt.

Bestuur
De periodiek aftredende voorzitter Hans Huiberts werd voor 3 jaar herkozen. Zittend blijven Jopie van Doleweerd, Ab Zaman en Arie van Bellen.

Triple Crown
De Triple Crown-potten zijn met totaal € 17.000 goed gevuld en er waren geen donaties voor dit doel. Ook in 2019 was er geen Triple Crown-winnaar, dus de potten blijven staan.

Breeders Crown
De Breeders Crown koersen staan sinds 2017 onder de hoede van de Fokkersvereniging. Drie sponsoren hebben voor de lichting van 2018 totaal € 3.750 ingelegd en onze vereniging betaalt de twee eerste inlegrondes voor de NL-dravers. In januari 2019 zijn 23 BL-jaarlingen door hun NL-fokkers voor deze koers ingeschreven. Voor 103 NL-jaarlingen zijn de eerste inleggelden betaald door de Fokkersvereniging. De 20% fokpremie gaat in bij de K-jaargang (vanaf 2020).

Gegarandeerde doteringen Klassiekers
Net zoals in 2018 gaf Peter Delis (Stal Payday) een garantie voor minimale doteringen in de tweejarigen-Klassiekers en de Sweepstakes. In de laatstgenoemde koers was dat € 5.000 aan de winnaar en Peter hoefde niet bij te passen, want de 1e prijs bedroeg zelfs € 5.600. In 2019 werd aangekondigd dat ook voor enkele andere Klassiekers voor de komende jaren gegarandeerde doteringen zijn vastgelegd met garanties door Peter Delis. De Derby van 2021 krijgt een eerste prijs van minimaal € 30.000.

Fokpremies op de Kortebaan
Het Bestuur van de Bond van Kortebaanverenigingen heeft € 5 per gestart paard apart gelegd voor fokpremies voor de fokkers van de bovenste 7 NL-dravers in het jaarlijkse eindklassement. Dat kwam op een totaal bedrag van € 2.885. De Fokkersvereniging heeft dit aangevuld tot de beloofde € 3.250. Daar komt weer 1/20-ste deel van terug. De winnende fokker werd tijdens de Jaarvergadering van de Bond in november gehuldigd. Nieuw was dat de fokkers van de deelnemende paarden nu ook  in de programmaboekjes staan vermeld. Door opstartprobleempjes zijn de fokpremies pas in januari 2020 uitgekeerd.

Fokpremies voor buitenlands prijzengeld
Om de fokkerij van NL-dravers extra te stimuleren heeft ons bestuur ervoor gezorgd dat er met ingang van het jaar 2019 fokpremies beschikbaar zouden komen voor in het buitenland verdiend prijzengeld. Uit de verenigingskas is € 2.500 Euro ter beschikking gesteld en een € 500 donatie van de HRV Drachten uit 2018 is ook hiervoor bestemd. De verdeling van de pot lijkt op die bij de kortebaan, dus op het eindklassement van de jaarwinsommen. Hoe groter de pot des te meer fokkers een premie kunnen krijgen. Voor 2019 zijn dat er drie. Onder [Hot item 3] op de Homepage van deze website wordt dit uitgelegd.

Verhoogde fokpremies
De 500 Euro sponsoring door de HRV Drachten is bestemd voor een verhoging van de fokpremies in de Merrie-Derby in 2019 van 10% naar 15%.

Fokkers Trofee Meeting
Op vrijdag 1 november 2019 werd op Victoria-Park de meeting van de Fokkers Trofeeën georganiseerd. Er was dit jaar opnieuw geen ontvangst/buffet voor de eigenaren en fokkers van de deelnemende paarden, wegens de geringe belangstelling in de afgelopen jaren. We besteden ons geld nu liever aan andere zaken. De Hoofd-Trofee werd gewonnen door de hengst Jank Summerland (fokker Bram Kooy) en de Merrie Trofee door Just Be Proud (fokker Klaas de Wrede).

Website en Facebook
De website van de Fokkersvereniging is in 2019 steeds aangevuld en bevat veel informatie voor zowel leden als anderszins geïnteresseerden. Enkele foktechnische artikelen zijn weer overgenomen uit de Breeders Special, zodat iedereen er in de toekomst lering uit kan trekken. Ook zijn weer enkele ‘Fokkers-ogen’ uit het blad Draf&Rensport opgenomen. Er waren in dit jaar 13.700 bezoeken op onze website, gemiddeld 38 per dag en dat is 5 per dag meer dan in de voorgaande jaren. Belangrijk nieuws van onze website wordt ook via Facebook verspreid naar voornamelijk jonge vaste volgers en dat waren er 335 per eind 2019. Sommige hierop geplaatste foto’s zijn gedeeld en door meer dan 1.500 mensen bekeken.

Normandië-reis
In oktober hebben we weer een fantastische 5-daagse reis door Normandië gemaakt. Door enkele afzeggingen waren er slechts 18 deelnemers en moest er geld door onze vereniging worden bijgepast. Hoogtepunten waren bezoeken aan twee koersmeetings en aan vijf dekstations. We hebben Ready Cash mogen aanraken. Er staat een uitgebreid fotoverslag op deze website.

Opmerkelijke gebeurtenissen
Sportieve hoogtepunten waren de overwinningen van Durk M Boko in de Gouden Zweep en het Kampioenschap NL-paarden, van Urbanio in de GP der Lage Landen en van de Franse ruin Blé du Gers in de Giganten. En natuurlijk ook de Derby-zege van John King Boko. Teleurstellend was dat het Kampioenschap van Nederland opnieuw niet is doorgegaan wegens te weinig inschrijvingen. Wegens financiële problemen van de PSHA leek er in het voorjaar een einde te komen aan het drafcentrum Alkmaar, maar een nieuw managementteam heeft de draad enthousiast opgepakt met twee mooie meetings in oktober (4,5 km) en eind december. Er is nog steeds onduidelijkheid over de aangekondigde nieuwe wet op de kansspelen met een bronbelasting van 30%. Daar zal in 2020 een besluit over komen.

Jaarlingenveilingen

In 2019 werden twee veilingen georganiseerd op VPW, de International Yearling Sale georganiseerd op 31/8 en de mixed-sale op 13/9. De prijzen lagen ongeveer op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar, met een minimum bedrag van € 1.500. De duurste NL-jaarling was Louis E Lobell (Ready Cash- Derby Lobell) met € 48.000, gevolgd door Love Rhythm Flevo (SJ’s Caviar – Cancan Rhythm) met € 28.000. 16 van de 64 jaarlingen werden bij de IYS ingehouden. Bij de Mixed-Sale werden o.a. 16 fokmerries aangeboden, die in het algemeen weinig opbrachten.

Sport en Fokkerij
Het aantal geregistreerde NL-veulens aan het eind van 2019 bedroeg 169, alweer een kleine stijging t.o.v. 2018 (151), 2017 (142) en 2016 (129). Oorzaken van de stijging zijn mogelijk de economische groei in ons land, de beloofde verkoop van Duindigt en de onzekere situatie van de drafsport in Duitsland. Bij de veulens van 2019 zijn er 13 met een Franse ras-erkenning, die dus een soort van dubbele nationaliteit NL-TF hebben (12 in 2018). Meer en meer worden goede Nederlandse fokproducten geëxporteerd of tijdelijk uitgevoerd en ook ambitieuze fokkers wijken uit naar buitenlandse stamboeken. In 2019 werd in Nederland € 2.317.378 aan prijzengeld uitgekeerd, iets minder dan in het jaar ervoor. Het aantal meetings was iets meer, maar het aantal koersen daalde fors (met 90 stuks), mede door een aantal lunch-meetings op VPW. Het positieve was dat het prijzengeld en de toto-omzet per koers gemiddeld zijn gestegen. De totale fokpremie was met € 151.726, aanzienlijk lager ten opzichte van 2018 (€ 164.415). De sport was opnieuw van hoog niveau. De uitslagen van de bijzondere koersen in 2019 staan op een aparte pagina.

Buitenlandse successen
Nederlandse trainers gingen weer massaal de grens over om te kunnen koersen en ze wonnen veel geld, ook met hun Franse dravers in Frankrijk. Heart of Steel won in Zweden met zijn Zweedse trainer zo’n € 150.000, gevolgd door Gina Schermer € 101.500 en Hooters USA € 93.000. Ook de stalgenoot van Heart of Steel, Generaal Bianco, was heel succesvol in Zweden met ruim € 70.000. De geëxporteerde Giant Shadow (€ 75.000) en Giovanni Bianco(€ 60.000) en de in Nederland getrainde Gustafson (€ 58.700) en Fabio Bianco (€ 38.600) timmerden aan de weg. We zien 3 Bianco’s in de top-10, een mooi, maar financieel niet beloond succes voor fokker Hans van der Horst.

Elite en Klassieke fokmerries
In het jaar 2019 kregen we er één Klassieke fokmerrie bij, Ulriek Ravestein, de moeder van o.a. Jungle Renka, die in 2019 de Merrie-Derby won. De bijbehorende oorkonde zal in de Jaarvergadering van 2020 worden uitgereikt.

Topfokkers
In een aparte tabel staan alle fokkers die in 2019 meer dan 1.000 Euro aan fokpremies ontvingen. Het zijn er 50, nagenoeg hetzelfde aantal als in voorgaande jaren. John Bootsman (Boko Stables Holland BV) heeft de kampioenstitel geprolongeerd en Stal Schermer werd weer vice-kampioen, ook zonder de BL-fokpremie. In de door NDR eerder gepubliceerde lijst ontbraken de KB- en BL-fokpremies. Die horen er wel bij en daarom hebben wij de lijst hiervoor gecorrigeerd. Zeven fokkers ontvingen in 2020 KB-fokpremies over 2019 en drie andere hebben recht op BL-fokpremies. Die zijn erbij geteld en achter de naam van de fokker vermeld. Hierdoor zijn ze gestegen vergeleken met de SNDR-lijst.
Onder de tabel met de meest winnende fokkers staan ook de uitslagen van de Klassieke - en OB1-koersen en de meest winnende dravers in 2019. Click HIER
De ontwikkeling van het koerswezen vindt u HIER